
Bensinpriset ligger en bit över 12kr. Då sticker Jet ut hakan och hänvisar sina kunder till någon annan bensinmack - eller? Jag besökte sedan den hemsida som det hänvisades till på skylten vid tankstationen (www.jet.se) men döm av min förvåning när det inte visades på något ställe där det gick att tanka billigt i sommar (för ingen nykter människa tycker väl att bensin för över 12kr/l är billigt).
Även om jag gillar Jet och deras raka och ärliga prissättning så anser jag det vara en smula magstarkt att marknadsföra detta budskap. Jag hade föredragit en formulering av typen - "Varför betala mer" el. dyl. I mina ögon ligger Jet i framkant av vad konsumenten önskar - ett tydligt pris utan krångliga rabatter. Olika typer av rabatter gör att det, i det närmaste, är omöjligt att komma ihåg vad bensinen egentigen kostar. Jag köpte en Volvo för något år sedan och fick då en mängd rabatter på försäkring, bensin etc. via Volvokortet. Jag är helt införstådd i varför Volvo försökte knyta kunden hårdare till sig - då de inte tjänar några pengar på själva bilaffären, utan måste tjäna pengar via eftermarknad och kringtjänster (verkstad, butiken, bensin etc). Jag har dock inte tankat med Volvokortet en enda gång, då jag inte kommer ihåg vilken rabattsats det var som gällde. Nej, fram för rakare prisbudskap - Go Jet!
I Princip anser jag att du har rätt, men just i detta fall när det gäller Jet och volvo så blir det en smula konstigt för mig då jag har listat ut att du bor i Linköping och där ligger mig veterligen volvos Tanka ca 58 meter i från en Jetstation, och där kan man som konsument lätt göra en överblick av prissättningen och (oftast) välja volvo, då priset är det samma, men vetskapen om rabatten (oavsett vilken den är) fäller avgörandet till Volvos fördel.. i det här specifika fallet, annars anser jag som dig att raka budskap utan "om" och "när" är det absolut bästa!!!
SvaraRadera