söndag 16 augusti 2009

Dålig harmoni hos Media Markt


För att bygga ett starkt varumärke på en ny marknad är det av yttersta vikt att kommunicera ett budskap som sedan företaget lever upp till.

Elektronikjätten Media Markt lanserades på den svenska marknaden 2006 med hjälp av den tyske fotbollsprofilen Peter Antoine. En reklam som andades unken bratwurst-andedräkt. Därefter har reklambyrån Scholz&Friends jobbat fram flera andra koncept - det ena sämre än det andra. Media Markts reklam är rörig, röd och ruskigt otydlig. Sökar man sig vidare till deras hemsida för att hitta mer information om deras billiga priser så möts man av en av marknadens absolut minst informativa websidor. Att hitta information om vilka produkter som marknadsförs hos företaget är omöjligt och personligen blev jag bara förbannad av att försöka leta mig fram till priser och information på aktuella produkter.

Trots dåliga reklamkampanjer, och än sämre hemsida, så svängde jag in till Media Markts varuhus i Norrköping, på vinst eller förlust, i jakten på ett nytt objektiv till min kamera. För att uttrycka det milt så var mina förväntningar på besöket inte särskilt höga. Döm av min förvåning när jag kliver in i den gigantiska utställningslokalen och en trevlig försäljare frågar om han kan hjälpa till med något, redan efter 10minuter! Det har hänt att jag spenderat en halv semester på Elgiganten utan att jag ens mött någon personal i butiken (förutom en sönderstressad prao i kassan). Det visade sig att personalen på Media Markt var både trevlig och mycket välinformerad. Under mitt besök (ca 45 minuter) var det 4st försäljare som undrade om de kunde bistå mig på något vis. Vissa tycker kanske att det är jobbigt med försäljare som frågar om de kan hjälpa till, men jag föredrar det framför försäljare som inte bryr sig om sina besökare över huvud taget.

Min lärdom var således att Media Markt misslyckats kapitalt med att hitta en harmoni i bygget av sitt varumärke på den svenska marknaden. De är mycket bättre än vad reklambudskapet visar (det brukar tyvärr vara det motsatta). De springer ifrån butiker som Elgiganten, OnOff, Siba m.fl. med hästlängder.

Köpte jag något från dem då? Jo, visst blev det ett nytt objektiv. Objektivet jag sökte fanns dock inte i lager, utan fick beställas från tillverkaren. Det beräknades anlända runt den 20 augusti. Hittills har personalen från Media Markt ringt mig 3 gånger för att bekräfta att de jobbar med att få fram objektivet så snart som möjligt. I mina ögon är det service utöver det vanliga. Ibland är det kul att verkligheten överträffar reklamen!

2 kommentarer:

  1. Det är just den erfarenheten jag har av Mediamarkt. Hyllorna r fulla av produkter, men dem finns inte i lager. Har flera gånger tvingats åka iväg till ngn av konkurrenterna efter att jag med Mediamarkts hjälp bestämt mig för vad jag skall ha.

    SvaraRadera