
När min kära sambo började planerade sina lektioner inför stundande termin noterade jag att lärarna ska undervisa i Word och PowerPoint. Bingo för Microsoft! Tänk att Office-paketet nått en sådan stark ställning på marknaden att de kommunala grundskolorna börjat undervisa i företagets programvara. Undrar vad de har betalat för det? -Förmodligen inte en krona. Genialt!
Jag har inget emot att ungarna får lite undervisning i dessa helt dominerande programvaror, men jag undrar om det är någon inom skolväsendet som har reflekterat över vilken marknadsföring detta innebär för Microsoft.
Inom bilindustrin slänger fordonstillverkarna fram otroliga rabatter för att bilskolorna ska välja just deras produkter. Naturligtvis för att de nyexaminerade körkortsinnehavarna är potentiella kunder, och genom att ha tvingats spendera många timmar framför ratten i en specifik bilmodell.
Det krävs ingen Einstein för att förstå att sannolikheten är större att en konsument väljer att köpa en specifik produkt efter att ha testat den, än att köpa produkten utan att ha testat den.
En ökad försäljning är ingen slump...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar