söndag 16 augusti 2009

Säljskolan: Vad motiverar kunden? (Del 4)

Ok, då var det dags för del4 i min säljskola om hur försäljare motiverar sina kunder att spendera sina pengar. Tanken med säljskolan är att både ni som jobbar med försäljning, samt ni som är flitiga konsumenter ska få lite inspiration och kunskap om vad som styr säljprocessen.

  • Sympati & vänskap - Kan du som säljare utveckla vänskapsband med kunden så är det troligt att kunden kan stå ut med vissa obekvämligheter, t.o.m. ett högre pris. Det har uppskattats att en rekommendation är värd 15ggr mer än värdet av ett chansartat telefonsamtal i jakten på en ny prospekt. Efter en rekommendation är prospekten till 3/4 inställd på att göra affär just med dig. Förtroendet och vänskapen förs över från en kund till dennes vän. En gyllene kedja av nya prospekts skapas.
Kanske har du själv hamnat i en situation där du har accepterat en hel del strul i en köpsituation bara för att du har träffat en trevlig och sympatisk försäljare. Jag har personligen bl.a. valt mäklare genom goda vänners rekommendationer, utan att ens besöka några andra mäklarfirmor. När en god vän rekommenderar något så överförs dennes trovärdighet till försäljaren. Som säljare gäller det således att hitta sätt att göra sina kunder till "nära vänner".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar