
Tidigare så använde de sin slogan "vi är vad vi heter", och jag vet inte om de använder den fortfarande. Traditionellt så har Expert haft relativt små butiker med kunnig personal. Priserna har inte varit marknadens lägsta, men de har således använt kompetens som konkurrensmedel.
Tydligen så trodde inte ledningen på kraften i personalens kompetens, utan valde att haka på tåget med stormarknadskonceptet (dvs stora ytor, många produkter, lite personal, låga priser). Företaget tog dock inte steget fullt ut, utan lät de mindre butikerna vara kvar, samtidigt som stora varuhus etablerades i de större städerna. Som konsument blir detta naturligtvis förvirrande då besökarupplevelsen skiljer sig så markant åt när man besöker en Expert-butik vs Expert-Stormarknad.
I mina ögon är detta en katastrof för varumärket. Företaget borde välja vilket ben de ska stå på, det skulle göra det enklare för mig som konsument. Roligt och otippat vore det om de satsade på det småskaliga och högkvalitativa... då vore de fortfarande Experter i mina ögon. Förmodligen har väl marknaden dock sprungit bort från de mindre butikerna gällande hemelektronik. Det är i butiken man tittar på produkterna, men det är på nätet man köper (med hjälp av Pricerunner).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar