onsdag 5 augusti 2009

Vilken strålande idé!


Primärvården i Göteborg har precis startat en kampanj, riktad mot män inför det stundande vårdvalet. I pissoarer på Ullevi har budskapet placerats. Vilket lysande val av placering av reklam - hur ofta har man inte stått och tok-stirrat ned i pissoaren för att undvika att titta åt fel håll och bli tagen för en fluktare. Denna reklam blir ju helt omöjlig att missa, samtidigt som du får en snabb prostata-diagnos.

Andra platser där reklam borde fungera på är ju bl.a. pizzakartonger (jag var med i ett projekt där vi försökte lansera det för några år sedan, men det tog aldrig riktigt fart) och toalettpapper (i brist på annat läsbart). Ja, får man bara tänka till en stund så finns det säkert massor av andra kreativa idéer.

4 kommentarer:

  1. HaHa ha... Den kampanjen gillade jag... tävling och diagnos och uppmaning till ställningstagande i ett!!!

    Vad gäller pizzakartonger tror jag att det största problemet är att det inte finns en tydlig målgrupp, jag menar alla handlar ju pizza idag oavsett klass, kön, etnicitet eller ålder. Det är nog en svårsåld kampanj hos företag som vill nischa sig (särkilt lokala företag med begränsad budget..??).

    Och toapapper känns som en lysande källa för information men baksidan (ursäkta dålig humor) är väl att det facket är reserverat för skämtartiklar och humor (typ pengaavtryck och roliga historier..). Men jag skulle gärna vilja se det farmaceutiska företag som väljer att lansera sin nya hemmorojdersalva på toalettrullarna. Eller att få ett företag som lanserar olika typer av luftrensare sätta sin logga på rullarna!!! Det vore kul, men osannolikt.

    Det känns ju onekligen som "marknaden" för den har typen av produktplaceringar är en svår djungel att hitta i. Det blir nog lätt humorbetonat eller som i fallet med pissoarerna, ett politiskt statement. Man kan ju jämföra med till exempel att sätta en bild/reklam på tygpåsar, som man använder för att handla ( miljövänligare än plastpåse)... en bild på ett sopberg från Afrika med frågan vad gör du för miljön? är förmodligen effektiv i ett kort marknadsföringsperspektiv, men ganska begränsad i längden!!

    SvaraRadera
  2. Reklam för Hemoroidsalva på toalettpapper! -Lysande idé :) Plötsligt dyker det upp massor av produkter från Apoteket i huvudet. Jag tycker dock att det är lite märkligt att inte tillverkarna av toapappret profilerar sig på pappret. Jag glömmer iallafall snabbt bort vilken tillverkare som gjort det papper jag använder. Om det profilerades tydligare skulle kanske återköpsgraden öka.
    När det gäller pizzakartonger så håller jag med dig om att målgruppen är svårgreppad, men det finns dock en del viktig info som man kan utläsa om den som köper pizzan -de är hungriga, sugna på fet mat och orkar inte laga egen mat och unnar sig något extra (kan alltså exempelvis vara bakis eller stressad familj som inte står emot ungarnas tjat och ska ha "fredagsmys"). Med dessa antaganden skulle det vara lätt att pricka in några passande varumärken (typ Coca Cola, OLW, Comhem, TV4 etc). Att sedan kartongen oftast ligger framme alltför länge efter användandet ökar ju exponeringen av reklamen. Att återanvända kartongen genom att göra utklippningsbara rabattkuponger vore ju också ett alternativ.

    SvaraRadera
  3. Ja att toapappren känns så "rena" är ju lite konstigt, särskilt när man, som du påpekade, inte ens är medveten om vilket märke man själv har för tillfället.. kanske är det ett av de få sakerna som ff är lite tabu!? Torka sig i arslet kanske ses som ofint eller nått?! Men som sagt en bra marknadsföringsplats är det!!

    Och angående pizzakartongerna har du ju helt rätt, särskilt angående rabattkuponger!! tänk bara samarbetet mellan pizzerian som har rabattkupong på lösgodis och chips hos den närmsta handlaren som i sin tur, i och med kupongen ger ytterligare en kupong till rabatt på hyrfilm hos närmsta uthyrare! Lokalt och målgruppsinriktat!!!
    Borde särskilt vara intressant för dagens filmuthyrare (de som finns kvar)..

    SvaraRadera
  4. Ja, du har rätt i att filmuthyrning känns som en hopplös branch just nu. När svenska iTunes får ordning på hyr/köpfilm så kommer jag nog aldrig besöka en hyrbutik igen (jag vet att det går att hyra filmer via andra tjänster, men jag är fast i mitt iTunes). Rabattkupongerna är ju ett riktigt bra sätt att följa upp och mäta utfallet i en kampanj. Mycket snack hos reklamsäljare handlar ju annars om ett budskaps exponeringstid, vilket är otroligt svårmätbart och oftast blir en massa tomt säljsnack. Jag föredrar "hard facts" - hur mycket har annonsen ökat vår försäljning (om det inte är strikt varumärkesstärkande annonser såklart).

    SvaraRadera