tisdag 18 augusti 2009

Pinsamt med Klamydia i kön

Inom marknadsföringen så gäller det att nå konsumenten när han är som mest mottaglig för budskapet. Det är således ingen slump att godishyllorna är placerade framför kassorna i livsmedelsbutiken, där besökarna spenderar en hel del tid när de köar för att få betala. Med lågt blodsocker en torsdagkväll leder naturligtvis chokladkakornas placering till en mängd impulsköp.

Under de senaste åren har det även börjat dyka upp tv-skärmar vid kassorna där reklambudskap pumpas ut till otåliga kunder som väntar på att snart få betala. Kampanjerna som visas på skärmarna brukar ofta vara närproducerad reklam gällande weekendkryssningar, SPA-behandlingar och andra lockelser för en sönderstressad vardagshjälte som gör sitt bästa för att sätta mat på bordet till sina barn.

När jag fördrev 15 minuter av tisdagskvällen i en av de långa köerna till kassan på Willys möttes jag (och de andra besökarna) av en ny kampanj - Klamydiatest.nu. Budskapet fick de flesta i kön att nervöst börja plocka i sina korgar, titta djupt in i hyllorna med Kexchoklad och börja sortera upp dem i fina högar (allt för att hjälpa butikspersonalen) eller fästa blicken på tidningslöpsedlarna och låtsas läsa om vem av de blivande prinsarna som är den finaste.

Klamydia-kampanjen syftade till att erbjuda klamydiatest hemskickat via nätet - allt för att den som ville testa sig inte skulle behöva genomföra det pinsamma besöket på vårdcentralen. Kampanjen i sig gillar jag, men valet av marknadsföringskanal känns lite krystad. Målgruppen borde i första hand vara sexuellt aktiva tonåringar, och för att nå dem så finns det säkert 100 bättre ställen än i kön på Willys en tisdagskväll.

Kvällens behållning var i alla fall att se hur kreativa människor var för att undvika att titta på tv-skärmarna. Själv var jag glad att jag inte hade min 3,5-åriga dotter med mig i butiken. Hon är inne i en "varför då"-fas och frågar ständigt varför saker är som de är. Situationen hade kunnat bli lite jobbig för hennes pappa... Att förklara en klamydia-kampanj för en 3,5-åring är troligen inte det lättaste, och jag är glad om det dröjer ännu några år innan det blir aktuellt.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Kul blogg! Tävling på min, kika gärna in!

    Vill du förresten ha fler besökare på din blogg? Jag hittade en sida som går ut på att man tipsar andra som registerar sig, så får båda två träffar! Testa du med, funkar kanon! http://www.viraltrafik.se/?douglasberko

    MVH Douglas, d.berkö

    SvaraRadera