
Att göra reklam för alkoholhaltiga drycker är inte lätt och kräver stor finess då det är ett känsligt ämne här i Sverige. Jag tycker de flesta tillverkarna har hittat en bra nivå i media, även om Pripps Blå har nått en obestridlig första plats med sin skärgårdsromantik (jag har saknat den i år).
En slogan som jag anser falla ur ramen är dock "När du vill vara dig själv för en stund" från Norrlands Guld. Jag förstår naturligtvis hur reklamen är menad, men när vi har med alkohol att göra så måste man vara noga med att stänga alla dörrar efter sig i den kreativa processen. Vore jag copy på en byrå som skulle göra skrämselpropaganda för nykterhetsrörelsen så skulle ju denna slogan nästan vara alltför lätt att hacka i bitar.
I hur många procent av alla krogbråk, våldtäkter, kvinnomisshandlar, otrohetsaffärer etc spelar alkoholen en stor roll i bilden? Med den retoriken ter sig naturligtvis reklamen från Norrlands Guld relativt korkad.
Blir man sig själv efter att ha druckit öl? Om så är fallet så börjar man bli lite orolig för det mänskliga släktet. Jag hoppas i allafall att det inte är mitt sanna jag som kommer fram när jag slaffsar i mig en kebab på vägen hem i jakten på en taxi kl. 03:00 (ok, det var då det). Nej, om Norrlandsreklamen vill ha kvar sina skoter-raggare med 80-tals outfits i reklamen så kunde de jobba mer med humorn och satsa på något i stil med att det är smaken på ölen som räknas.
Blir man sig själv efter att ha druckit öl? Om så är fallet så börjar man bli lite orolig för det mänskliga släktet. Jag hoppas i allafall att det inte är mitt sanna jag som kommer fram när jag slaffsar i mig en kebab på vägen hem i jakten på en taxi kl. 03:00 (ok, det var då det). Nej, om Norrlandsreklamen vill ha kvar sina skoter-raggare med 80-tals outfits i reklamen så kunde de jobba mer med humorn och satsa på något i stil med att det är smaken på ölen som räknas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar