
Egentligen kan man ju säga att allas namn är en del av det personliga varumärket. För många människor har deras namn blivit otroligt starka varumärken, och därmed tycks dessa individer kunna göra vad som helst utan att bli ifrågasatta.
Skaparen bakom Sveriges, just nu, läskigaste reklamfilm (Apoliva, hudvårdsserien från Apoteket) -Johan Renck (alias Stakka Bo) har gjort mycket produktivt inom film och reklam sedan han avslutade sin artistkarriär. Filmen med Apoliva, som jag skrivit om tidigare, är inte bra. Ändå väljer Apoteket att fullfölja denna kampanj. Jag kan tänka mig hur snacket gick bland beställargruppen från Apoteket under pitchen -"Ja, det är ju modernt och nytänkande. Han har ju gjort musikvideos för så många världsstjärnor så han vet ju säkert vad som går hem hos den yngre generationen. Vi kan ju inte vara gamla präktiga Apoteket hur länge som helst, vi ska ju ut på den öppna marknaden snart...bla bla bla..."
En dålig reklamfilm är en dålig reklamfilm, vem som än ligger bakom den.
En annan person som lever otroligt högt på sitt personliga varumärke är Henrik Schyffert. I mitten av 90-talet fick han vara en del i det populära Schillinggänget. Tack vare en samling nydanande komiker, med Robert Gustavsson i spetsen, fick han mycket tid i ramljuset. Men vad tillförde han i mixen? -Nada! Nu har han väckt liv i sin karriär genom att vara någon guru om hur det var på 80-talet. Vad är han bra på, egentligen...
På tal om "vad är han bra på, egentligen..." så dyker Niklas Wahlgren upp i skallen direkt. Familjen Wahlgrens varumärke är välvårdat och har gjort att storebror Niklas dyker upp i skvallertidningar och lekprogram i tid och otid. Han spelade huvudrollen i kultfilmen "G" på 80-talet, men sedan då. Lekledare tillsammans med lillasyster Pernilla i TV4... Hade han fått vara med i "Lets dance" om inte varumärket "Wahlgren" varit så starkt? - Knappast!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar