onsdag 5 augusti 2009

Säljskolan: Vad motiverar kunden? (Del 2)


Vi fortsätter med del 2 i Säljskolan, som just nu behandlar olika principer tagna från motivationspsykologin.
  • Strävan efter åtagande och konsekvens. -Alla har vi ett starkt behov att vara konsekventa, att göra som vi gjort tidigare. De allra flesta strävar efter att leva upp till sina förpliktelser, att genomföra det vi har sagt att vi ska göra. Som kund vill vi fortsätta göra affärer med den gamla vanliga leverantören.
Testa gärna själv hur det stämmer in på dig själv - varför handlar du mjölken där du gör? Jo, ofta är det ju av gammal vana. Det är förvånansvärt hur svårt det är att bryta invanda mönster. Själv har jag t.o.m ärvt en del inköpsställen av mina föräldrar! Som säljare gäller det naturligtvis att notera när en återkommande kund är på ingång - detta innebär oftast att en ny affär är nära förestående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar