torsdag 13 augusti 2009

Växande marknadsplats i din ficka

Att Apples iPhone har blivit en stor succé har väl knappast undgått någon. Som inbiten Apple-fantast så var jag inte sen att hoppa på tåget. Den nya iPhone 3.0 toppade Teliabutikernas försäljningsstatistik förra månaden och då var telefonen endast tillgänglig till försäljning i en dag! Människor köade utanför butikerna långt innan öppningsdags vid releasedagen.

-När köade människor för att få köpa en SonyEricsson senast?

Jag är nu inne på min andra iPhone och användningsområdena ökar i takt med att allt fler användare väljer produkten. Fler och fler företag har nu även förstått att iPhonen utgör en helt ny marknadsplats. Genom att erbjuda gratis applikationer så kan företagen kommunicera med användarna.

En av mina personliga favoriter är Systembolagets Vin-applikation. Där kan du titta på Systembolagets hela vin-sortiment med pris, recension samt ett betyg. När du sedan valt ett vin du tycker skulle passa till lördagsmiddagen trycker du på en knapp för att se hur lagerstatusen är på närmsta Systembolag. -Lysande!

Enligt rapporter från USA så har pizza-kedjan Dominos en applikation där du kan komponera din egen favoritpizza för att sedan få den levererad till dörren. Tänk om Systembolaget kunde göra samma sak och börja med hemleverans...

Naturligtvis har vi bara sett början på företagens utnyttjande av denna expanderande marknadsplats. Det ska bli kul att följa utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar